Småprat

Anette Sivertsen

Revenue- og Bookingsjef på Thon Hotel Prinsen

Med enda en uke igjen av skoleferien møter vi Anette på kontoret over Kieglekroa en travel hverdag som bærer preg av at en travel høst står foran oss.

Hei Anette. Takk for at du tok deg tid til å møte oss her i dag. Har du hatt en fin ferie? Hvorfor Prinsen Hotell? Og hvordan havnet du her?
Jo takk, ferien var veldig fin. Planen var et par uker på hytta i Bæverfjorden og på Hitra, men etter at Yr.no kun tilbydde 10 grader og regn i 14 dager så ble hytta fort byttet ut med feriehus i Danmark.

Jeg startet på reiselivslinjen etter videregående, og har alltid hatt et ønske om å jobbe på hotell. Det var min far som hjalp meg med kontaktinfo til Hotellsjefen på Prinsen tilbake i 2007 som sørget for at jeg havnet her.
Startet i resepsjonen og på konferanseavdelingen, og har etter hvert som årene har gått fått flere spennende utfordringer og oppgaver på hotellet.

Du er jo noe som så fint kalles Revenue- og Bookingsjef. Hva er hovedoppgavene dine ved Prinsen Hotell og hvordan ser en “vanlig” arbeidsdag ut for deg?
Hovedoppgavene mine er Questback/tilbakemeldinger, prognoser, revenue, oppgjør for de ulike avdelingene på hotellet, fakturering og noe booking.

Dagen starter bestandig med en tur opp på kjøkkenet når jeg kommer om morgenen. Der serveres det kaffe, godt humør og 2 minutters prat om gårdagens fotballresultater. Nede på kontoret igjen så går jeg alltid først gjennom tallene og rapportene fra gårsdagen før jeg starter med gjennomgang av oppgjørene.

Jeg bruker en del tid på Business Analyze som er vårt verktøy for gjestetilbakemeldinger, og jeg bruker mye tid i løpet av dagen på revenue arbeid. Det går i prissetting av hotellrom dag for dag, følge med på hva som skjer i byen, samt se hva konkurrentene våre selger rommene sine for. Dagene er veldig ulike, noen ganger er det mye møter som tar tid, andre dager lite eller ingen møter… da får jeg gjort unna annet forefallende og «tømt» mailboksen min.

Nå er Prinsenkvartalet vært samlet under samme tak i snart to år. Hva er det beste med kvartalet synes du?
For min egen del så er det samholdet mellom alle de ulike avdelingene. Det er virkelig one big happy family, alle bidrar og drar i samme retning for at hele kvartalet skal bli best mulig.

Sett fra gjestens perspektiv så må det jo være at vi har alt under samme tak, at man kan gå tørrskodd mellom alle de unike plassene. I tillegg til overnatting og kurs/konferanselokaler finner man ALT man kan ønske seg av god mat, god drikke og ikke minst en lun og hyggelig atmosfære.

Om du skulle jobbet med noe annet, hva ville det vært?
Veldig godt spørsmål. Aldri hatt noe drømmeyrke som liten, så den var vanskelig. Hadde vel kanskje blitt noen annet innen reiseliv, selv om jeg for så vidt trives over alt så lenge det er fine folk rundt meg, høyt tempo og spennende arbeidsoppgaver.