Småprat
Marthe Karlsen
Nestleder, Kieglekroa
Før Kieglekroas kraner har åpnet for dagen møter vi den blide østlendingen Marthe ved et av pubens høybord. Hun har jobbet på Kieglekroa et år, og er i dag nestleder.
Hei Marthe, kan ikke du fortelle oss litt om deg selv – og hvordan du endte opp på Kieglekroa?
– Jeg er 28 år gammel og kommer fra Oslo. Jeg flyttet til Trondheim i 2017/18, etter å ha bodd og studert i USA i to og et halvt år. Tidligere besøkte jeg Trondheim ofte ettersom jeg hadde mye bekjentskap i byen, og etter hvert bestemte jeg meg for å flytte til byen selv.
– Jeg hadde vel egentlig aldri sett for meg å jobbe i utelivsbransjen, mye fordi jeg tenkte at arbeidstidene var ugunstige – særlig når jeg studerte. Jeg jobbet i butikk i lenger tid, og ettersom jeg trivdes med å jobbe med mennesker bestemte jeg meg for å gi utelivet et forsøk. Jeg trivdes godt på pub hvor man har både matservering og drikke. Her er det rom for å snakke med gjestene og yte en mye mer personlig service enn på eksempelvis nattklubber med høy musikk. Jeg landet hos Kieglekroa for et år siden, og jeg er strålende fornøyd med hvor jeg har endt opp.
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
– Mine arbeidsdager er fulle av variasjon. Som nestleder er jeg innom mange forskjellige felt – alt fra service og bartending, til generell drift med kontorarbeid, møter og økonomi. Til tider kan det være hektisk, særlig i helgene som vi på Kieglekroa liker å si begynner onsdag kveld. Det siste året har kroa fått et helt nytt team og nye ledere. Det blir litt ekstra arbeid når man trer inn i en rolle man ikke tidligere har hatt, samt å skulle få Kieglekroa til å passe det nye teamets visjon mens man også ivaretar deres verdier.
– Heldigvis har vi mange stamgjester, og det blir en bekreftelse på at vi klarer å levere standarden vi ønsker. Gjestene har kommet hit i lang tid, og alle servitørene er på fornavn med dem. De dukker gjerne opp flere ganger i uken og er fast inventar på våre quiz-kvelder, og de er alltid klare til å slå an en prat og fortelle artige historier. Det er mange personligheter, og det er gjester man blir glad i.
Hva ser du frem til i sesongene som kommer?
– Jeg ser frem til julebordsesongen! Det er sesongen hvor man har mest omløp av gjester, og det skjer veldig mye på en gang. Vi er vandt med å jobbe raskt og effektivt, så slike arbeidsdager med høyt trykk og glade gjester er veldig morsomt. Uansett hvor lang erfaring du har blir man satt litt på prøve, og det gir mersmak for høyt trykk når ting går så bra. Det er godt å se et fullsatt hus med blide og fornøyde gjester.
Hva synes du får Kieglekroa til å skille seg ut?
– Vi tar oss tid til hver enkelt gjest. Det synes jeg gjerne er det viktigste med en slik pub som også har matservering; at hver gjest blir sett – og der er vi flinke. Det er mange forskjellige gjester, og vi er også forskjellige ansatte. Det at man finner et mangfold av personligheter på begge sidene av baren er noe som gjør godt for stemningen på huset. Det er viktig for oss at ikke bare gjesten trives, men at hver enkelt ansatt trives. En glad og fornøyd medarbeider vil alltid yte best service, og det er derfor viktig for meg at hver og en som jobber hos Kieglekroa føler seg sett, hørt og ivaretatt.
– Vi opplever at gjester kommer for å være – ikke bare for en pils! Det er et tegn på at vi gjør noe som fungerer. Vi tilbyr også spill som gjestene kan benytte gratis – noe vi tilbyr for at gjesten skal kunne føle på en god og avslappet stemning. Her har du ikke dårlig tid, her skal du kose deg.
Kieglekroa har Sjoelbak brett tilgjengelig ved de fleste bord. Sjoelbak er opprinnelig et nederlandsk bordspill, men tar nå Norge med storm! Sjoelbak kan minne litt om shuffleboard. Poenget med Sjoelbak er å sende trepucker over det to meter lange brettet og treffe målene for å samle poeng.
Hva liker du best med å jobbe i samhold med de andre avdelingene på Prinsenkvartalet?
– Jeg liker at det er noe for alle! Hotellet blir et bindeledd i midten hvor du finner et tilbud i hver retning. Et hotell genererer jo mye forskjellige gjester, og da er det midt i blinken å ha tilbud for et hvert ønske under samme tak. Alle kan finne sin plass her på huset, både gjester og vi som jobber her. Strengt talt behøver du ikke gå ut.
– Vi opplever ofte at gjester kommer direkte til oss etter en middag på Emilies Eld eller Egon, eller rett fra hotellrommet. Alle på huset er stolte over å ha et slikt sammensveiset tilbud, og vi jobber sammen og bruker hverandre for det vi er. Uansett hvilken gjest som kommer inn dørene vil de finne en plass hvor de føler seg velkommen og tatt vare på.